Farum Station
Farum Station, som den så ud i 1930erne og 40erne. Alt er bygget af klubbens medlemmer. Foto: Henning Hansen

Farum Modeljernbane Klub af 1976


KSB 7-10

Forside

Nyt i klubben

Vort anlæg
  Slangerupbanen
  Kystbanen

Klubbens historie

Bestyrelsen

Vedtægter/regler

Klubbladet

Links


Bent Schulze elskede rangering. Derfor de mange industrisidespor.

Skovtur til et land ved navn Somewhere

Af Hans-Henrik Landsvig
Fotos: Jacqueline Jensen


Bemærk: For at I bedre kan se de flotte detaljer på anlægget, er det i denne artikel muligt at klikke på billederne for at se dem i en større udgave.


I 1956 flyttede den danske læge Bent Schultze til Ljungby i Sverige og begyndte at bygge en stor modelbane.

På FMJK-skovturen 2025 havde deltagerne fornøjelsen både af at af at se banen og af en fantastisk svensk gæstfrihed fra den klub, som driver banen i dag.

En stor tak til TågCentralens medlemmer skal lyde herfra.

Vi blev flot beværtet i udstillingens café.
Det tog Schulze 30 år at bygge en bane på 60 kvadratmeter i to kælderrum. Alt er tydeligvis planlagt meget omhyggeligt, så der er mulighed for realistisk kørsel og megen rangering i et fantasi-land, han kaldte Somewhere.

Flot er det, og så var hele anlægget oven i købet tæt på at ende på lossepladsen, efter at Bent Schulze og hans børn havde foræret anlægget til Ljungby Kommune i 1996, da Schultzes helbred var begyndt at svigte.

> Det eneste hus med et virkeligt forbillede er modellen af Bent Schulzes eget hus.
Betingelsen var, at anlægget skulle fremvises offentligt med jævne mellemrum, men folkene, som skulle flytte det fra kælderen til det tidligere pakhus på den lokale jernbanestation, savede bordpladerne i stykker, ødelagde mange bygninger og klippede kablerne over - uden dokumentation!!

Herefter fik resterne lov til at stå og forfalde under nogle presenninger.

Et godstog reklamerer for TågCentralens sponsorer.
Den største af banegårdene i Somewhere.
Ja, flot er det. <
Der er mange klipper i Sverige - og på anlægget.
Bjergkammen i baggrunden glider smukt over i vægmaleriet - og så skjuler den en opstillingsbanegård...
En gruppe frivillige greb ind og brugte 15.000 timer på at genskabe Schulzes projekt i en gammel fabriksbygning. Han nåede selv at se genopbygningen skride frem, inden han døde i 2002, men først i 2012 kunne anlægget genindvies.

Her kunne skovturen have sluttet med stor succes, men vi var et par stykker, der snappede efter vejret, da vore værter åbnede en branddør ind til et langt større areal, hvor de er ved at opbygge et endnu større modelbaneanlæg med forbillede i de smalsporede jernbanestrækninger omkring Ljungby.

Smålandsk idyl på det smalsporanlæg, TågCentralens medlemmer er ved at bygge.
Der er rigtigt vand i elven, som driver vandmøllen.
Brandbilen er blevet forsinket efter et voldsomt møde med en elg.
Og så er der i øvrigt en velvoksen udstilling af alskens legetøj med tinsoldater, dukkehuse, metalbyggesæt, Lego og meget andet godt.

Et besøg i Ljungby kan varmt anbefales.

Her er et link til herlighederne: https://minivarlden.se/



Vægmaleriet af husene i Strandgade skaber endnu mere realisme på Helsingør Havn.

Ferien er forbi

Byggeriet er startet igen både i Helsingør og i Farum.

Mere: Nyt i klubben



Henning, Finn og Morten nyder de nye tider i læsesalen i tjenestekupeen. Der er sågar blevet ryddet op på bordet. Foto: Hans-Henrik Landsvig

Så kom der styr på bøger og arkiv

Efter beslutningen på generalforsamlingen har Jesper og Hans-Henrik i nogle måneder arbejdet med at rydde op i klubbens samling af bøger og arkivalier.

Opgaven viste sig større end ventet, men nu er bøger om modelbaner samlet i rummet foran indgangen til anlægget. Andre bøger og tidsskrifter er sorteret og anbragt på hylderne i rummet bag tjenestekupeen.

For at undgå, at alt igen sander til i roderi, er der udarbejdet regler for arkivets brug, og arkivarerne/bibliotekarerne beder om, at ny bidrag til samlingen anbringes i bakken med teksten: Ny ting til arkivering. Så tager Jesper og Hans-Henrik sig af dem og anbringer dem på rette sted, så vi alle kan finde dem igen.

Bakken står på skabet ved siden af toilettet.

Mere: Nyt i klubben

Helsingør tager form

Vi er i fuld gang med næste spændende etape i Helsingør: at opbygge byen omkring stationen.

Mere: Nyt i klubben


Byggeboom i Farum

Farum by bliver udbygget med autentiske huse fra gamle tegninger. Her Hovedgaden 33, som ifølge telefonbogen fra 1931 rummede forretningen Kaffehuset.

Mere: Nyt i klubben

Hovedgaden 33

Vil du være med??

Vi er en flok hyggelige og omgængelige mennesker, som samles en gang om ugen for at genskabe miljøet og stemningen omkring to jernbanestrækninger, som har været meget væsentlige for udviklingen i Nordsjælland - blandt andet i Farum og Værløse.

Der er plads til flere, og vi er ikke kun interesseret i folk, som kan bygge modelhuse, og som kan skabe træer, skove, slotte og meget andet af ting, som andre ville have smidt væk.

Kvinder og mænd som har - eller som gerne vil lære at have - tjek på computere og finmekanik er også velkomne til hjælpe med at holde styr på signaler, sporskifter, lokomotiver og vogne.

Og det er fint bare at komme for hyggens skyld og for at snakke om historien og teknikken bag jernbanerne, som har forandret sig i forbavsende grad på ganske få år.

Vi mødes hver tirsdag i kælderen under Farum Kulturhus på Stavnsholtvej.

Du er velkommen.

Kontakt formanden, Henning Hansen, på 40 76 38 55 eller mail@fmjk1976.dk hvis du har lyst til at komme og hilse på os.

 

Kontingentet er:
Voksne: 300 kr. halvårligt
Børn og unge under uddannelse: 150 kr. halvårligt
Passive medlemmer: 200 kr. helårligt

Vi bygger i skala 1:87 - H0 - og vi kører med toskinnedrift og jævnstrøm med 12 V spænding.

Tidsperioden er 1930erne, men der er vide rammer.

 


Copyright © til disse sider:
Farum Modeljernbane Klub af 1976
Formand: Henning Hansen
Tlf: 40 76 38 55
mail@fmjk1976.dk
CVR: 29673837

Opdateret d. 31.8.2025